Nya budet: Om ni har kärlek

Johannes 13

33-35
Dit jag går kan ni inte komma. Ett nytt bud ger jag er: att ni ska älska varandra. Så som jag har älskat er ska också ni älska varandra. Om ni har kärlek till varandra ska alla förstå att ni är mina lärjungar.

Han har fullbordat sin kärlek, nu skall vi följa hans exempel. Att älska som Jesus, oavsett hur man har blivit behandlat av andra. Även Jesus har blivit illa behandlat, offentligt. 10 försök att ta hans liv, men hans slapp undan. Ändå älskar han.
35. Om ni har kärlek till varandra, ska alla förstå att ni är mina lärjungar.

Alltså "OM" , annars inte. Utan kärlek är vi hycklare. Man kan leka kristen, man kan låtsas. Utan den nya budet är kristendomen som vilken annan religion eller förening som helst. Det nya budet är KÄRNAN




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

jonatanmeyer.blogg.se

Allmänna tankar ur vardagslivet med inspirations från dagliga bibelläsning

RSS 2.0